אריאל מליק – הקשר בין מיחזור אשפה והפקת סולר

אריאל מליק

חברת גלובל אנרג’י הישראלית, המנוהלת על-ידי אסי שלגי ופועלת בתחום ייצור סולר מאשפה, וחברת מיחזור האשפה לאנרגיה הגדולה בארצות הברית, Covanta Energy , חתמו על הסכם רב שנתי לאספקה ולהפעלה של מתקני מיחזור אשפה, בהיקף פוטנציאלי של עד 4 מיליארד דולר. מדובר באספקת 600 מתקנים להפיכת אשפה לסולר בעשר השנים הקרובות – ולאופציה לאספקת 700 מתקנים נוספים החל בשנה העשירית.

אריאל מליק - מיחזור אשפה והפקת סולר
אריאל מליק – מיחזור אשפה והפקת סולר

מאת: אריאל מליק

עלות כל מתקן מוערכת בכ-3 מיליון דולר, וכל אחד מהם עשוי להניב הכנסות בסך 2.5 מיליון דולר בשנה. גלובל אנרג’י תהיה זכאית ל-10% מעסקות המכר (כעמלת שיווק). בנוסף, תחזיק גלובל אנרג’י ב-35% מהמתקנים המסופקים, וכן תיהנה מתמלוגים בשיעור של 10% משיווק הסולר המופק.

את המתקנים תספק חברה גרמנית בבעלות ד”ר כריסטיאן קוך, בעל הפטנט על המתקנים להמרת האשפה האורגנית לסולר. במפעלי הניסיון שמחזיקה החברה בגרמניה, בקנדה ובמקסיקו, הסתיים בהצלחה הליך הפירוק הכימי של הפסולת ליצירת סולר, ביחס של 500 ליטר סולר לכל טונה של אשפה.

בשיחה עם TheMarker אמר אתמול מנכ”ל גלובל אנרג’י, אסי שלגי, כי העסקה עם שותף כמו Covanta מחזקת את פעילות החברה בתחום הדלק הירוק, ומאותת לשוק לגבי היכולת של הטכנולוגיה אשר בה מחזיקה החברה. “יש הרבה טכנולוגיות להפקת אנרגיה מאשפה – אך זו טכנולוגיה חדשה שלהערכתנו תהיה היעילה והפחות מזהמת בעולם”, אמר שלגי. “שוק הנפט בנוי משלוש חוליות: באר, בית זיקוק ומקטע שיווק. בהקבלה – אנחנו רוצים לפעול בנישת הביו-דיזל בשלב הבאר”.

חברת גלובל אנרג’י הוקמה ב-99′ כחברת נפט ועיקר פעילותה רוכז בקנדה. החברה מוחזקת בידי חברת קרי גיין שבבעלות אנשי העסקים אריאל מליק וזאב ברונפלד, וכן בידי קבוצת משקיעים ישראלים, בהם גם בית ההשקעות אלטשולר-שחם.

בשנים האחרונות מכרה החברה את פעילותה בתחום הנפט, ולפני כשנה החלה לגבש אסטרטגיה חדשה בתחום הדלק החלופי: ייצור סולר מפסולת אורגנית וייסוד חטיבה חקלאית המגדלת קיקיון באתיופיה כבסיס לייצור ביו-דיזל.

לפני כשנה מונה שלגי למנכ”ל החברה. שלגי, יזם פרויקטי אנרגיה, כיהן בשנות ה-90 כמנכ”ל משרד האנרגיה, והיה ממובילי פתיחת משק החשמל בישראל לתחרות, וממקימי רשות החשמל ומינהל הגז הטבעי. בעבר היה שלגי ממקימי תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל (אשקוגן) וממייסדי מתקן ההתפלה במעגן מיכאל.

לשאלה מדוע בחרה החברה דווקא באשפה, הוא עונה: “ראשית, זהו חומר הגלם שבעבורו פותח הפטנט. מעבר לכך, מדובר בכמויות חומר אורגני בלתי נדלות, המהוות בעיה למייצר אותן. אנו לא מסתפקים באשפה ביתית – אלא מכוונים גם לבוצה תעשייתית למשל”.

שלגי התייחס גם לאפשרות כניסתה של החברה לפעילות בישראל ואמר: “אנו מתכננים כניסה לישראל, אבל בעיות רגולציה ואיכות הסביבה יביאו להימשכות של הפרויקטים בעולם מעבר לזמן הנדרש לכך. בעיקרון, כל אתר אשפה בישראל מתאים לנו”

אריאל מליק – מתמחה בשוק ההון ומשקיע בחברות אנרגיה וביוכימיה, איש עסקים ויזם

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

On Key

עדכונים אחרונים מהבלוג - אריאל מליק

נגישות